wiza B1

Attn: Polonia Ogolnoswiatowa, Ziomkostwa Polskie etc. Szanowny Panie /Pani Zalaczona jest kopia szkicu mojego artukulu do Prasy Polskiej i Polonijnej ktora moze Pana Zainteresowac: Jechalem 8 czerwca tego roku wlasnym samochodem z Logan (kolo Salt Lake City) w stanie Utah gdzie mieszkam (zamierzalem zlozyc do INS petycje emigracyjna po wizie pracowniczej H1B nawet z koniecznosci opuszczenia USA w celu legalizacji statusu a bylem na wizie B1 ) do Calgary w Kanadzie w prowincji Alberta. Dojechalem do przejscia granicznego w Coutts/Sweet Grass w stanie Montana, jednego z niewielu w ktorych strona Kanadyjska i Amerykanska dziela ten sam budynek. Najpierw urzednicy emigracyjny Kanady zabronili mi wjazdu na terytorium Kanady z powody braku waznej wizy (nie przejmowalem sie ani wiza Kanadyjska ani USA poniewaz Polska prasa podala (Nowy Dziennik okolo 25 Marca ) ze Polska jest krajem VWP (Visa Waiver Program czyli bezwizowym jak reszta Unii Europejskiej) od lutego bierzacego roku a wiec tez nie podlega wizowaniu przez Kanade. Moja wiza turystyczno-biznesowa tylko wygasla 9 miesiecy przed ta data (zatrzymania).
Strona Kanadyjska oddala mnie stronie amerykanskiej gdzie kazano mi czeka 5 godzin na przelozonego w zamknieciu. Po kilku godzinach urzednik emigracyjny aresztowal mnie na podstawie artykulu 236 (zachowalem milczenie) Imigration and Naturalization Act i zostalem przewieziony do aresztu w Shelby, a po trzech dniach do aresztu w Boulder kolo Heleny w stanie Montana. Nastepnie kombinacja samolotow i autobusow zostalem przewieziony do sadu imigracyjnego we Florencji w stanie Arizona. 25 czerwca poprosilem sedziego imigracyjnego o dobrowolny wyjazd z USA i 27 lipca przewieziono mnie na lotnisko towarowe w Santa Ana w stanie California gdzie samolotem KLMu wywieziono mnie do Amsterdamu. Nie rozumiem agresywnosci sluzb emigracyjnych USA przeciwko mojej osobie tzn aresztowania przez USA przy WYJEZDZIE (SIC !!!) ZE Stanow Zjednoczonych i wlasnym samochodem w czasie legalizacji ustaw umozliwiajacych nie legalnym emigrantom pozostanie w USA, czlonkostwa RP w Unii Europejskiej oraz braku innych narodowosci Unii Europejskiej w aresztach deportacyjnych USA, a takze posiadania domu i sposobu podrozowania – odcieto mnie od domu i wlasnosci w USA – jadac na jeden dzien do Kanady „w bamboszach” znalazlem sie po dwoch miesiach aresztu na Okeciu odciety od domu. Jestem z wyksztalcenia naukowcem (i swiatowej slawy) nie pracowalem nigdy w USA nie legalnie ani poza zawodem. Do USA wjechalem na wizie F-1 nastepnie pracowalem na wizie H1B i wielokorotnie podrozowalem na wizie B1/B2. Skonczylem w 1991 roku Politechnike Warszawska a nastepnie po wyslaniu okolu 25000 listow do wszystkich uczelni na swiecie i zdania amerykanskiej matury GRE i TOEFL udalo mi sie dostac na
studia (PhD – doktorat) na Uniwersytet Rochester w Stanie NY. W USA znalazlem
sie naprawde z nedzy i przez przypadek poniewaz przyjeto tez na Uniwerytet
Lancaster w UK ale z powodu braku czlonkostwa RP w Unii Europejskiej rzadano
ode mnie oplaty za czesne ktorej mozna uniknac w USA. Mimo ze podrozuje na
Paszporcie RP mam rowniez obywatelstwo RFN i drugie miejsce zamieszkania w
Niemczech. W areszcie sadu emigracyjnego we Florencji bylem jedynym z dwoch
Polakow na okolu 200-500 latynosow dziennie aresztowanych za przekraczanie
granicy Meksyku „na czarno”
co oczywiscie powieksza moje niezrozumienie
sytuacji. Dostarcze innych informacji jak kopie domumentow deportacyjnych lub
zdjecia satelitarne objektow w ktorych mnie przetrzymywano jesli beda przydatne.

0 komentarzy do “wiza B1

Przyłącz się do dyskusji i dodaj Swój własny komentarz

